Question(s):
If someone uses eye drops whilst fasting, will this nullify the fast?

Answer(s):

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to the Hanafi school of thought, if one uses eyedrops whilst fasting, this will not nullify the fast. [1]
Nonetheless, it must be noted that there is medical research to suggest that the effects of liquid eye drops can reach the nasopharynx (part of the throat) via the lacrimal duct, albeit a minimal amount [2]. Moreover, various schools of thought, namely Mālikiyyah and Hanābilah, opine that the fast will break [3].

Therefore, caution dictates that one should avoid using eye drops during the day.

And Allah Ta’āla Knows Best.
Mufti Mubasshir Talha
4 Ramadhān 1442 / 16 April 2021

Concurred by: Mufti Chakil Omarjee | Annas Shah
Approved by: Mufti Tahir Wadee| Mufti Yusuf Ilolvi

Note: This fatwa is only to be viewed with the question asked. In the event of presenting this to a third party, please ensure it is coupled with the original question, as well as the references below for Islamic Scholars.


DISCLAIMER: The views and opinions expressed in this answer belong only to: the author, any concurring Ulama’ and the senior approving Muftis – they do not in any way represent or reflect the views of any institutions to which he may be affiliated.

Arguments and ideas propounded in this answer are based on the juristic interpretations and reasoning of the author. Given that contemporary issues and their interpretations are subjective in nature, another Mufti may reach different conclusions to the one expressed by the author. Whilst every effort has been taken to ensure total accuracy and soundness from a Shari’ah perspective, the author is open to any correction or juristic guidance. In the event of any juristic shortcomings, the author will retract any or all of the conclusions expressed within this answer.

The Shari’ah ruling given herein is based specifically on the scenario in question.  The author bears no responsibility towards any party that acts or does not act on this answer and is exempted from any and all forms of loss or damage.  This answer may not be used as evidence in any court of law without prior written consent from the author.  Consideration is only given and is restricted to the specific links provided, the author does not endorse nor approve of any other content the website may contain.


[References]
[1]
قلت: فإن اكتحل وهو صائم فوجد طعم الكحل في حلقه؟ قال: ليس عليه قضاء ولا كفارة. قلت: من أين اختلفا؟ قال: لأن السعوط يدخل رأسه والكحل لا يدخل رأسه، وإنما الذي يوجد منه ريحه، مثل الغبار والدخان يدخل حلقه
[Al-Asl, 2/151, Dār Ibn Hazm]

وإن وصل عين الكحل إلى باطنه فذلك من قبل المسام لا من قبل المسالك، إذ ليس من العين إلى الحلق مسلك، فهو نظير الصائم يشرع في الماء فيجد برودة الماء في كبده، وذلك لا يضره، وعلى هذا إذا دهن الصائم شاربه، فأما السعوط والوجور يفطره لوصوله إلى أحد الجوفين إما الدماغ، أو الجوف
[Al-Mabsūt, 3/72, DKI]

وكذا إذا أدهن أو اكتحل أو قبل، لأن أحد المفطرات الثلاث لم توجد
[Al-Fiqh al-Nā’fi, 1/383, Maktabah al-Ubayqān]

ولو اكتحل الصائم لم يفسد وإن وجد طعمه في حلقه عند عامة العلماء
[Al-Bada’i al-Sana’i , 2/608, DKI]
[Al-Iktihyār li Talīl al-Mukhtār, 1/414, Al-Risālah al-Aa’lamiyyah]

وأما الإكتحال فلما روي عن عائشة أن النبي ﷺ اكتحل وهو صائم، رواه الدارقطني، ولا فرق بين أن يجد طعم الكحل في حلقه أو لم يجد (إلى قوله): ولنا ما روينا ولأنه ليس بين العين والدماغ مسلك (إلى قوله) ولأن ما يجده في حلقه أثر الكحل لا عينه، فلا يضره
[Tabyīn al-Haqā’iq, 2/170, DKI]

وكما لو صب لبنا في عينه أو دواء فوجد طعمه أو مرارته في حلقه لا يفسد صومه
[Hashiyāh al-Shilbi ala ‘l Tabyīn, 2/170, DKI]


قال: (ولو اكتحل: لم يفطر) لأنه ليس بين العين والدماغ منفذ، والدمع يترشح كالعرق، والداخل من المسام لا ينافي، كما لو اغتسل بالماء البارد
[Al-Hidāyah, 2/271, Dār al-Sirāj]

قوله: (ولو اكتحل لم يفطر) سواء وجد طعمه في حلقه أو لا لأن الموجود في حلقه أثره داخلا من المسام والمفطر الداخل من المنافذ كالمدخل والمخرج لا من المسام الذي هو خلل البدن
[Fath al-Qadīr, 2/335, Maktabah Rashīdiyyah]

قوله: (ولو اكتحل لم يفطر) وإن وجد طعمه في حلقه. (لأنه ليس بين العين والدماغ منفذ) فما وجد في حلقه من طعمه إنما هو أثره لا عينه
[Al-Ināyah, 2/330, Dār al-Fikr]

وكذا الاكتحال، وأطلقه فأفاد أنه لا فرق بين أن يجد طعمه في حلقه أو لا
[Al-Bahr al-Rā’iq, 2/477, DKI]

ولو وضع في عينيه لبنا أو دواء مع الدهن فوجد طعمه في حلقه لا يفسد صومه إذ لا عبرة مما يكون من المسام
[Maraqi al-Falāh ma’a Hashiyāh al-Tahtāwi, 1/659, DKI]

قوله: (وإن وجد طعمه في حلقه) أي: طعم الكحل أو الدهن
[Radd al-Muhtār, 6/262, Farfur]

سوال: آنکھ میں نبہتی ہوئی دوا ڈالنے سے حلق میں دوا کا صاف اثر معلوم ہوا ہے اس سے روزہ ٹوٹتا ہے یا نہیں؟
الجواب: اس سے روزہ نہیں ٹوٹتا
[Ahsan al-Fatāwa, 4/439, HM Saeed]

آنکھ میں دوائی اور سرمہ ڈالنے سے روزہ فاسد نہیں ہوتا، کیونکہ آنکھ اور دماغ اور معدہ کے درمیان کوئی راستہ نہیں۔ آنکھ میں دالی ہوئی دوا اور سرمہ کا رنگ ومزہ حلق وتھوک وغیرہ میں محسوس ہوتا ہے، یہ بھی مسامات سے ہو کر پہونچتا ہے یہ مفطر صوم نہیں
[Fatāwa Rahīmiyyah, 7/246, Dar al-Isha’at]

[2]
“There is a link between the eyes and the throat, but the link is very small.” (Correspondence with Dr Amina Ahmed, Bradford, GP, 15/04/21)

“It is possible for the liquid medicine to reach the throat.” (Correspondence with Dr Husnain Ali, EM Consultant, Leeds Teaching Hospitals, 15/04/21)

“Yes, there is a link and occasionally you can feel the medicine at the back of your throat if put in eyes” (Correspondence with Dr Amina Khalid MBBS MS, 15/04/21)

آنکھ کا حلق کی طرف منفذ موجود ہے۔ چنانچہ تجربہ ہے کہ..آنکھ کی دواوں کا مزا فورا حلق میں محسوس ہوتا ہے، اس لۓ آنکھ میں سیال دواووں کا ڈالنا مفسد صوم ہونا چاہیے
[Jadīd Fiqhi Masa’il, 1/125, Zamzam]

“The lacrimal duct is very narrow and only a small amount will reach the nasopharynx.”
[Dr Mufti Rafaqat Rashid, What Invalidates Fasting, pg 29]

[3]
قلت: أرأيت الصائم يكتحل بالصبر والذرور والإثمد وغير هذا في قول مالك؟ قال: قال مالك: هو أعلم بنفسه إن كان يصل إلى حلقه فلا يكتحل. قلت: فهل كان مالك يكره أن يصب في أذنيه الدهن في رمضان؟ فقال: إن كان يصل ذلك إلى حلقه فلا يفعل. قال ابن القاسم وقال مالك: فإن وصل إلى حلقه فعليه القضاء. قلت: أرأيت من صب في أذنيه الدهن من وجع؟ فقال قال مالك: إن كان يصل إلى حلقه فعليه القضاء، قال ابن القاسم: ولا كفارة عليه وإن لم يصل إلى حلقه فلا شيء عليه
[Al-Mudawwanah, 1/269, DKI]
[Mawāhib al-Jalīl Sharh Mukhtasar al-Khalīl, 2/425, Dār al-Fikr]

الكحل نهارا لا يفطر مطلقا بل إن تحقق وصوله للحلق أو شك فيه أفطر فإن تحقق عدم وصوله فلا يفطر
[Hashiyāh al-Dasūqi ala ‘l Sharh al-Kābir, 1/524, Dār al-Fikr]

فأما الكحل، فما وجد طعمه في حلقه، أو علم وصوله إليه، فطره، وإلا لم يفطره. نص عليه أحمد
[al-Mughni, 3/38, DKI]

وإن اكتحل بكحل أو صبر أو قطور أو ذرور إثمد مطيب فعلم وصول شيء من ذلك إلى حلقه أفطر؛ … لأن العين منفذ، بخلاف
المسام
[Al-Furu’ wa tashīh al-Furu’ li Ibn Muflih, 5/5-6, Mu’assah al-Risālah]