Question(s):
Is it permissible to participate in Secret Santa?

Answer(s):
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, one should adopt Islamic etiquette when gifting people and should avoid adopting traditions that violate the values of Shari’ah. [1]

Exchanging gifts is an established practice of Islam and a great sunnah of the Messenger of Allah ﷺ. Thus, the Messenger of Allah (ﷺ) stated:
تهادوا تحابوا
Translation: “Give gifts to one another, and you will (subsequently) love one another” [1]

The primary purpose of exchanging gifts, therefore, is to strengthen bonds and affection between one another [2]. To achieve such motives, there are some etiquettes posed by shariah that we should adopt when gifting:
1) We should gift with sincerity and full willingness, without the expectation of receiving anything in return. Whilst it is recommended to return favours according to the Sunnah, this should not be demanded or even expected. [3]

2) We should ideally gift in person so that the recipient of the gift is aware of who is behind the gifting and can therefore repay their kindness with Dua’ etc. This will also increase the love the recipient has for the one gifting.

3) We shouldn’t over-complicate giving gifts or feel obliged to spend large amounts of money on extravagant presents. Rather, we should be simple in our gifts and should give whatever we can. [4]

4) We should value all types of gifts, appreciating the sentiments of the gifter, rather than dwelling on monetary value. [4]

Accordingly, in trying to adhere to these etiquettes, traditions such as Secret Santa should be avoided.

And Allah Ta’āla Knows Best.
(Mufti) Mubasshir Talha – May Allah pardon him

Approved by:
Mufti Tahir Wadee | Mufti Yusuf Ilolvi

Note: This fatwa is only to be viewed with the question asked. In the event of presenting this to a third party, please ensure it is coupled with the original question, as well as the references below for Islamic Scholars.


Reference(s):
[1]
More info on Secret Santa: https://www.elfster.com/secret-santa-rules/

من تشبه بقوم فهو منهم
[Sunan Abu Dawūd, 4031]

[2]
[Al-Adab al-Mufrad, 594]

[3]
ولأنه من باب الإحسان، واكتساب سبب التودد بين الإخوان، وكل ذلك مندوب إليه بعد الإيمان، وإليه أشار رسول الله – صلى الله عليه وسلم – بقوله (تهادوا تحابوا)
[Al-Mabsūt, 12/47-48, Dār al-Ma’rifah]

ولأن العوض المالي قد يكون مقصودا من هبة الأجانب فإن الإنسان قد يهب من الأجنبي إحسانا إليه وإنعاما عليه وقد يهب له طمعا في المكافأة والمجازاة عرفا وعادة فالموهوب له مندوب إلى ذلك شرعا
[Al-Bada’I al-Sanā’I, 6/128, DKI]

قبول النبي صلى الله عليه وسلم الهدية نوع من الكرامة، وباب من حسن الخلق، ويتألف به القلوب، وكان أكل الهدية شعارا له وأمارة من أماراته، ووصف في الكتب المقدمة: بأنه يقبل الهدية
[Ma’alim al-Sunan, 3/168, Al-Ilmiyyah – Aleppo]

[4]
وفيه حث على الهدية واستجلاب القلوب
[Sharh al-Masabih Ibn Al-Malak, 2/465, Idārah al-Thaqāfah]

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقبل الهدية ويثيب عليها
[Bukhari, 2585]

كان النبي صلى الله عليه وسلم يعطيني العطاء، فأقول: أعطه أفقر إليه مني، فقال: خذه، فتموله وتصدق به، فما جاءك من هذا المال وأنت غير مشرف ولا سائل فخذه وما لا فلا تتبعه نفسك
[Sahih Muslim, 1045]

سمعت أبا عبد الله يعني أحمد بن حنبل يسأل عن قول النبي صلى الله عليه وسلم (ما أتاك من غير مسألة ولا إشراف): أي الإشراف، أراد فقال أن تستشرفه وتقول لعله يبعث إلي بقلبك قيل له: وإن لم يتعرض؟ قال: نعم، إنما هو بالقلب. قيل له: هذا شديد. قال: وإنكان شديدا، فهو هكذا. قيل له: فإن كان رجل لم يعودني أن يرسل إلي شيئا، إلا أنه قد عرض بقلبي، فقلت عسى أن يبعث إلي شيئا فقال: هذا إشراف، فأما إذا جاك من
غير أن تحسبه ولا خطر على قلبك، فهذا الان ليس فيه إشراف.
[Al-Tamhid – Ibn Abdul Barr, 5/89, Al-Awqāf]

إذا أعطى الثواب؛ أي: يعطي عوضها
[Sharh al-Masabih Ibn Al-Malak, 2/435, Idārah al-Thaqāfah]

وكان إذا قبل الهدية أثاب عليها؛ لئلا يكون لأحد عليه يد، ولا يلزمه لأحد منة
[Badhl al-Majhūd, 11/264, Dar al-Basha’ir]

[5]
یا نساء المسلمات، لا تحقرن جارة لجارتها ولو فرسن شاة
[Sahih al-Bukhari, 2566; 6017]

لو دعيت إلى ذراع ٔاوكراع لأجبت، ولو أهدي إلي ذراع ٔاوكراع لقبلت
[Sahih al-Bukhari, 2568]

ولو فرسن شاة – يعني ولو أنها تهدي فرسن شاة والمراد منه المبالغة في إهداء الشيء اليسير لا حقيقة الفرسن لأنه لم تجر العادة في المهاداة به
والمقصود أنها تهدي بحسب الموجود عندها ولا يستحقر لقلته لأن الجود بحسب الموجود والوجود خير من العدم
[Umdatul-Qāri, 13/126, Dār Ihya’ al-Turāth]

لا تحقرن – أي: لا تستحقر إهداء شيء أو تصدقه
[Mirqāt al-Mafātih, 4/1336, Dār al-Fikr]

وإنما اشار النبى عليه السلام بفرسن الشاة إلى القليل من الهدية، لا إلى إعطاء الفرسن لأنه لا فائدة فيه
[Sharh Ibn Battal, 9/222, Maktabah Al-Rushd]

الكراع؛ لأن العادة أن لا يهدى الكراع وقوله: (ولو أهدي إلي ذراع) هذا في الإهداء، والأولكان في دعوة، وذكر في الإهداء الذراع دون
ونحوه، وإنما يهدى شيء له قدركالذراع بخلاف الدعوة، فإنه قد يدعو بعض الفقراء بعض أهل الكرم على شيء قليل تبركا وتعززا، هكذا العادة
[Lamāt al-Tanqīh, 4/293, Dar al-Nawādir]


DISCLAIMER: The views and opinions expressed in this answer belong only to: the author, any concurring Ulama’ and the senior approving Muftis – they do not in any way represent or reflect the views of any institutions to which he may be affiliated.

Arguments and ideas propounded in this answer are based on the juristic interpretations and reasoning of the author. Given that contemporary issues and their interpretations are subjective in nature, other Muftis may reach different conclusions to the one expressed by the author. Whilst every effort has been taken to ensure total accuracy and soundness from a Shari’ah perspective, the author is open to any correction or juristic guidance. In the event of any juristic shortcomings, the author will retract any or all of the conclusions expressed within this answer.

The Shari’ah ruling given herein is based specifically on the scenario in question. The author bears no responsibility towards any party that acts or does not act on this answer and is exempted from any and all forms of loss or damage. This answer may not be used as evidence in any court of law without prior written consent from the author. Consideration is only given and is restricted to the specific links provided, the author does not endorse nor approve of any other content the website may contain.