Question(s):
Is it permissible for a woman to have microblading performed on her eyebrows?

Answer(s):
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Manual microblading is essentially a method to trim and shape the eyebrows using fine-point needles. [1]

Thus, in principle, under general circumstances, it is not permissible to trim and shape the eyebrows, no matter how little. [2]
However, if one has excess hairs between the two eyebrows, that seem abnormal, these few hairs may be removed. Likewise, if one has abnormally dense/bushy eyebrows, they may be trimmed to a regular size, similar to the average person who has untouched eyebrows. [3]

Thus, in summary, there is a leeway to undertake microblading as a medical procedure to conceal a defect. However, microblading merely for adornment is prohibited.

And Allah Ta’āla Knows Best.
Mufti Mubasshir Ahmed
5 Jama’dul Oula’ 1442 / 20 December 2020

Approved by: Mufti Tahir Wadee| Mufti Yusuf Ilolvi

Note: This fatwa is only to be viewed with the question asked. In the event of presenting this to a third party, please ensure it is coupled with the original question, as well as the references below for Islamic Scholars.


DISCLAIMER: The views and opinions expressed in this answer belong only to: the author, any concurring Ulama’ and the senior approving Muftis – they do not in any way represent or reflect the views of any institutions to which he may be affiliated.

Arguments and ideas propounded in this answer are based on the juristic interpretations and reasoning of the author. Given that contemporary issues and their interpretations are subjective in nature, another Mufti may reach different conclusions to the one expressed by the author. Whilst every effort has been taken to ensure total accuracy and soundness from a Shari’ah perspective, the author is open to any correction or juristic guidance. In the event of any juristic shortcomings, the author will retract any or all of the conclusions expressed within this answer.

The Shari’ah ruling given herein is based specifically on the scenario in question.  The author bears no responsibility towards any party that acts or does not act on this answer and is exempted from any and all forms of loss or damage.  This answer may not be used as evidence in any court of law without prior written consent from the author.  Consideration is only given and is restricted to the specific links provided, the author does not endorse nor approve of any other content the website may contain.


[References]
[1]
Manual microblading is a process that involves tiny, fine-point needles (instead of a tattoo gun) that make up a small disposable blade and handle…. to scratch and deposit pigment simultaneously under your skin.
[Cosmpolitan.com – The link has not been shared due to the use of impermissible images therein]
[Also refer to other sources widely-available online]

[2]
عن ابن مسعود قال: لعن الله الواشمات والمستوشمات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله، ما لي لا ألعن من لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو في كتاب الله
[Bukhāri, 5948]

قال أبو داود: والنامصة التي تنقش الحاجب حتى ترقه، والمتنمصة: المعمول بها
[Abu Dāwud, 4170]

وفي الحديث: (لعن الله النامصة والمتنمصة) أيضا والنامصة هي التي تنقش الحاجب لترقه، والمتنمصة التي يفعل بها ذلك
[Fath al-Qadīr, 6/391, Maktabah al-Rashīdiyyah]

لعن في الحديث «النامصة والمتنمصة» والنامصة هي التي تنقص الحاجب لتزينه، والمتنمصة هي التي يفعل بها ذلك
[Al-Bahr al-Rā’iq, 6/133, DKI]

ووجه النهي في المتنمصات والواصلات تغرير الخلق مع تغيير خلق الله، فكانت نساء العرب تغالي مهورها على السن والجمال، كما تغالي على النسب والكمال، وفي الوصل وكذا التنمص تلبيس السن، وكذلك ففيهما إظهار ما ليس فيها من الجمال
[al-Kawkab al-Durri, 6/349, al-arwaqah]

[3]
ولعله محمول على ما إذا فعلته لتتزين للأجانب، وإلا فلو كان في وجهها شعر ينفر زوجها عنها بسببه، ففي تحريم إزالته بعد، لأن الزينة للنساء مطلوبة للتحسين، إلا أن يحمل على ما لا ضرورة إليه لما في نتفه بالمنماص من الإيذاء
[Raddul Muhtār, 6/373, Dar al-Fikr]

وفي التتارخانية عن المضمرات: ولا بأس بأخذ الحاجبين وشعر وجهه ما لم يشبه المخنث
[Fatāwa al-Tātārkhāniyyah, 18/211, Zakariyyah Deoband]
[Raddul Muhtār, 6/373, Dar al-Fikr]

والنمص: نتف الشعر من الوجه تزيينا وهو حرام
[Lam’āt al-Tanqīh, 7/411, Maktabah Rahmāniyyah]

ان احتاجت الى الوشم للمداواة جاز و ان بقي منه أثر وقيل متعلق بكل ما تقدم. أي: لو كان بها علة فاحتاجت الى أحدها لجاز.
قال النووي: فيه إشارة الى أن الحرام هو المفعول لطلب الحسن، أما لو احتاجت اليه لعلاج أو عيب في السن و نحوه فلا بأس
[Badhl al-Majhūd, 12/199, Dar al-Basha’ir]

قال: (للحسن) يشير إلى أنه لو فعله لعلاج أو عيب في السن لا بأس به
[Lam’āt al-Tanqīh, 7/412, Maktabah Rahmāniyyah]

فلا بأسا بأخذ ما نبت عليها من الشعر إذا لم يك فيه تغرير لأحد
[al-Kawkab al-Durri, 6/349, al-arwaqah]

ابرو بہت زیادہ پھیلے ہوئے ہوں تو ان کو درست کر کے عام حالت کے مطابق کرنا جائز ہے۔
[Ahsanul Fatāwa, 8/76, HM Saeed]

اگر بھوں کے بال زیادہ ہونے کی وجہ سے بدنما معلوم ہوتے ہوں، تو انہیں مناسب انداز میں بنانے میں شرعا کوئی حرج نہیں ہے، لیکن اگر فاحشہ عورتوں کی طرح بھویں بنائی جائیں، تو یہ درست نہیں ہے۔
[Kitab Al-Nawazil, 15/475, Maktabah Javed]