Question

Various queries regarding giving Zakāt towards the cost of a house for a needy couple. The house has a valuation of 400 Crore 50 Lakh (Indian Rupees). Some family and associates have decided to donate their Zakāt to the couple as follows:
A) Bakr is giving 300 Crore 50 Lakh Zakāt
B) Amar is giving 70 lakh Zakāt
C) Zaid is giving 30 lakh Zakāt
(Note: Although, this is a specific query with a specific currency, the principles mentioned in our answer will also apply to other similar scenarios in other locations)

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

1. Is it permissible for everyone to give their zakat money to them to buy the house?

If all of them are giving their Zakāt separately, Bakr’s Zakāt will be fulfilled but Amr’s and Zaid’s Zakāt will not be fulfilled. This is due to the fact that the recipients will reach the Nisāb threshold, as soon as Bakr has discharged his Zakāt to them. Thereafter, they will be not be permitted to take Zakāt.

2. If not, then, Is it permissible for 3 people to gather their Zakāt money together, buy a house and then give it to them (the couple) by making them the owners of the house?

This is permissible on condition that at the time of dispensing the Zakāt on the house, the recipient is in need (not possessing enough wealth to reach the Nisāb threshold) & once the house is bought, the recipients are given full ownership & rights to the house, as they please. (Ahsanul Fatawā, 4:300)

3. To clarify, is it permissible for a person to give a large amount of Zakāt to 1 individual or should it be distributed to a few people?

It is perfectly fine to give Zakāt to one individual but it’s generally disliked to give more than required, so as to make them reach above the Nisāb threshold.

4. Is there a Hīla (trick) of where this scenario (Zakāt for the couple’s house) would be permissible?

The ideal action-plan for this scenario is for the couple to go ahead & buy the house. This will then become a debt for them to repay. Thereafter, you may give them Zakāt to pay off this debt.

Finally, one noteworthy point is that If you give extra money, it can count towards the following years’ Zakāt also. However, in this case, your wealth at the end of the following year would need to be considered to see if any Zakātable increase etc.

5. If a person who is worthy (Mustahiq) of Zakāt is given an amount above Nisāb and this money is spent straight away, can more Zakāt be given to this same person?

In principle, if this person’s wealth has dropped below the Nisāb threshold, they will be worthy of receiving Zakāt again. This is as outlined in Question 4 above.

والعلم عند الله 

And Allah knows best

DeenSpire / 11 Dhul-Qaʿdah 1441/ 2 July 2020

Approved by: Mufti Muhammad Tahir Wadee (UK), Mufti Yusuf ilolvi (India)

Note: All relevant references can be found below.


Please submit any further questions/queries via the form on our ‘Contact’ page.

For latest updates and notifications, please be sure to follow our Telegram Channel: DeenSpire Telegram and switch notifications on to get updates on any articles/fatwas published. Alternatively, join our Whatsapp Broadcast List here


[References]

قال الكاساني في البدائع (٢/٤٥٣ ، علمية): أما ركن الزكاة فركن الزكاة هو إخراج جزء من النصاب إلى الله تعالى، وتسليم ذلك إليه يقطع المالك يده عنه بتمليكه من الفقير وتسليمه إليه. وعلى هذا يخرج صرف الزكاة إلى وجوه البر من بناء المساجد، أنه لا يجوز؛ لأنه لم يوجد التمليك أصلا. وكذلك إذا اشترى بالزكاة طعاما فأطعم الفقراء غداء وعشاء ولم يدفع عين الطعام إليهم لا يجوز لعدم التمليك. انتهى – وقال المرغناني في الهداية (١/١٨٥): الزكاة واجبة على الحر العاقل البالغ المسلم إذا ملك نصابا ملكا تاما وحال عليه الحول أما الوجوب فلقوله تعالى: ﴿وآتوا الزكاة﴾ [البقرة: ٤٣] ولقوله صلى الله عليه وسلم: أدوا زكاة أموالكم عليه إجماع الأمة. والمراد بالواجب الفرض. انتهى. فالزكاة واجب على كلّ من الزوجين إذا ملكان نصابا ملكا تام. وقال الحصكفي في در المختار (٢/٢٦٩): ولو عجل ذو نصاب زکاة سنين او لنصب صح. اه – وقال ابن عابدين في رد المحتار (٢/٢٩٣): وفى الولوالجية : لو كان عنده أربعمائة درهم فأدى زكاة خمسمائة ظانا أنها كذلك كان له أن يحسب الزيادة للسنة الثانية لأنه أمكن أن يعجل الزيادة تعجيلا.  اهـ – وقال في فتاوى دار العلىم ديوبند (٦/٧٦): اگر زائد بہ نیت زکاۃ دی گئی تو وہ آئندہ کی زکاۃ میں محسوب ہوجاوی گی. اه – وقال المفتي رشيد أحمد اللديانوي في فتاويه (٤/٣٠٠): اگر رقم مسکين کو نہیں دی بلکہ اس رقم سے خود مکان بنوا کر دیا ، تو اس ميں کراہت نہيں ، اس لۓ کے اس میں مسکين صاحبِ نصاب نہيں ہوا ، دوسری صورت یہ ہے کہ تعمیری مکان کے تخمينہ کے کل رقم مسکین کو یکمشت نہ دے ، بلکے کچھ حصّہ ديدے، جب وہ تعمیر پر خرچ ہوجاۓ تو مزيد کچھ حصہ ديدے، اس طرح تعمیر کی تکمیل کرادے. انتهى – والله أعلم‬
وقال في الأصل (٢/٩٣): قلت: أرأيت رجلا له مسكن وخادم يساويان عشرة آلاف درهم وعليه دين خمسة آلاف وله ألف درهم أيحل له أن يقبض الصدقة؟ قال: نعم، انتهى. وقال السرخسي في المبسوط (٣/١٠): وأما قوله تعالى والغارمين فهم المديونون الذين لا يملكون نصابا فاضلا عن دينهم، انتهى۔ والله أعلم