Question(s)

1. In regards to perfume, I know that women aren’t allowed to wear in public, however is it permissible to sell perfumes online just to earn a little on the side?
2. What is the ruling on earning through selling such dresses where the body may be exposed? Will the money be halal?

Answer(s)

الجواب حامدا ومصليا ومسلما

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is permissible to sell items that can be used both in a permissible manner and impermissible manner.[1]

In essence, both the perfume and clothing items that you mention in your query, can be used in a permissible manner — i.e. that the woman adorns herself inside her home in the presence of her husband; and they can also be used in an impermissible manner – i.e. the woman adorns herself (via such clothes or perfume) outside the home in the presence of non-mahram men.

Therefore, it will be permissible to sell such items (clothes/perfume). If the woman uses the clothes/perfume in an impermissible manner, it is her own act and thus, she bears responsibility; you will not be sinful. However, caution dictates that one avoids selling such items, especially when there are alternative avenues of income.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best.
Mubasshir Talha
18 Muharram 1442 / 6 September 2020

Concurred by:

Approved by:
Mufti Tahir Wadee | Mufti Yusuf Ilolvi
[To see their profiles, click here]

Note: This fatwa is only to be viewed with the question asked. In the event of presenting this to a third party, please ensure it is coupled with the original question, as well as the references below for Islamic Scholars.


DISCLAIMER: The views and opinions expressed in this answer belong only to: the author, any concurring Ulama’ and the senior approving Muftis – they do not in any way represent or reflect the views of any institutions to which he may be affiliated.

Arguments and ideas propounded in this answer are based on the juristic interpretations and reasoning of the author. Given that contemporary issues and their interpretations are subjective in nature, another Mufti may reach different conclusions to the one expressed by the author. Whilst every effort has been taken to ensure total accuracy and soundness from a Shari’ah perspective, the author is open to any correction or juristic guidance. In the event of any juristic shortcomings, the author will retract any or all of the conclusions expressed within this answer.

The Shari’ah ruling given herein is based specifically on the scenario in question.  The author bears no responsibility towards any party that acts or does not act on this answer and is exempted from any and all forms of loss or damage.  This answer may not be used as evidence in any court of law without prior written consent from the author.  Consideration is only given and is restricted to the specific links provided, the author does not endorse nor approve of any other content the website may contain.


[References]

[1]
وكذا لا يكره بيع الجارية المغنية والكبش النطوح والديك المقاتل والحمامة الطيارة لأنه ليس عينها منكرا وإنما المنكر في استعماله المحظور
[Tabyīn Al-Haqāiq, Fakhruddīn Al-Zaylai’ (d. 743h/1343), 4/199 – Darul Kutub Al-Ilmiyyah]

بعد نقل كلام الزيلعي: قلت: لكن هذه الأشياء تقام المعصية بعينها لكن ليست هي المقصود الأصلي منها، فإن عين الجارية للخدمة مثلا والغناء عارض فلم تكن عين النكر، بخلاف السلاح فإن المقصود الأصلي منه هو المحاربة به
[Raddul Muhtār, Ibn ‘Abideen (d. 1252h/1836), 4/268 – Dar Al-Fikr]

ولأنه لم يؤاجرها لذلك والمعصية في فعل المستأجر وفعله دون قصد رب الدار فلا إثم على رب الدار في ذلك
[Al-Mabsut, Sarakhsi (d.ca.490h/1097), 16/39 – Dar al-Ma’rifah]

[2]
وفي المحيط لا يكره بيع الزنانير من النصراني والقلنسوة من المجوسي، لأن ذلك إذلال لهما وبيع المكعب المفضض للرجل إن ليلبسه يكره، لأنه إعانة على لبس الحرام وإن كان إسكافا أمره إنسان أن يتخذ له خفا على زي المجوس أو الفسقة أو خياطا أمره أن يتخذ له ثوبا على زي الفساق يكره له أن يفعل لأنه سبب التشبه بالمجوس والفسقة
[Raddul Muhtār, Ibn ‘Abideen (d. 1252h/1836), 6/392 – Dar Al-Fikr]

ایسا کپڑا فروخت کرنا درست ہے..تاہم ایسی تجارت سے اجتناب واحتیاط بہتر ہے۔
[Fatāwa Mahmūdiyyah, 16/138 – Jamia’ Farūqiyyah]

والفتوى في  مذهب الحنفية على قول أبي حنيفة في البيع، كما ذكره ابن عابدين، وحكى الكراهة عن الغاية والظاهر أن هذه الكراهة إنما تثبت إذا لم قصد به غرض مشروع. فإن قصد به غرض مشروع، مثل الضماد للتداوي، أو الأغراض صناعية أخرى غير الأكل والشرب، کاستعماله اليوم في صناعة الحبر أو العطور، فالظاهر أنه لا يقال بكراهته التحريمية، ولو كان الاجتناب منه أولی، ولاسيما الكحول المسكرة صارت تستعمل اليوم في معظم الأدوية، وفي كثير من المأكولات إذا وجدت مواد أخرى تؤدى ذلك الغرض. انتهى
[Fiqhul Buyoo’, Mufti Taqi Uthmāni (b. 1362h/1943), 1/292 – Maktabah’ Ma’ariful Qur’an]

‎اگر کوئی چیز یا لباس ایسا ہے جس کا جائز استعمال بھی ہوسکتا ہے، اور ناجائز استعمال بھی ہوسکتا ہے تو ایسے لباس اورایسی چیز کی خرید وفروخت شرعا جائز ہے۔ اب اگر کوئی اس کو خرید کر اس کا ناجائز استعمال کرتا ہےتو یہ اس کا غناہ خریدار پر ہوگا۔
[Fiqhi Maqālat, Mufti Taqi Uthmāni (b. 1362h/1943), 3/100 – Memon Islamic]

‎سوال: اگر کوئی مسلمان درزی، ہندووں کے غیر شری کپڑے بناتا ہے تو ایسے کپڑے سینے کی اجرت لینا‎ درست ہے یا نہیں؟ – الجواب : درست ہے البتہ احتیاط اولی ہے۔
[Mahmūdul Fatāwa, Mufti Ahmed Khanpūri, 6/329 – Mahmudiyyah]

Also refer to:
[Fatāwa Darululoom Zakariyya, Mufti Radha’ Al-Haqq, 5/141 – Zamzam]