Question(s):
Are we allowed to take a tasbeeh counter into the toilet?

Answer(s):

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, there is no harm in taking the tasbeeh counter into the toilet, as long as it does not have Allah’s name on it. [1]
In such a case where the tasbeeh counter is taken into a toilet, one should be mindful to avoid uttering Allah’s name. [2]

And Allah Ta’āla Knows Best.
Mufti Mubasshir Ahmed
14 Safar 1443 / 21 September 2021

Concurred by: Abdullah Desai | Annas Shah
Approved by: Mufti Tahir Wadee| Mufti Yusuf Ilolvi

Note: This fatwa is only to be viewed with the question asked. In the event of presenting this to a third party, please ensure it is coupled with the original question, as well as the references below for Islamic Scholars.


DISCLAIMER: The views and opinions expressed in this answer belong only to: the author, any concurring Ulama’ and the senior approving Muftis – they do not in any way represent or reflect the views of any institutions to which he may be affiliated.

Arguments and ideas propounded in this answer are based on the juristic interpretations and reasoning of the author. Given that contemporary issues and their interpretations are subjective in nature, another Mufti may reach different conclusions to the one expressed by the author. Whilst every effort has been taken to ensure total accuracy and soundness from a Shari’ah perspective, the author is open to any correction or juristic guidance. In the event of any juristic shortcomings, the author will retract any or all of the conclusions expressed within this answer.

The Shari’ah ruling given herein is based specifically on the scenario in question.  The author bears no responsibility towards any party that acts or does not act on this answer and is exempted from any and all forms of loss or damage.  This answer may not be used as evidence in any court of law without prior written consent from the author.  Consideration is only given and is restricted to the specific links provided, the author does not endorse nor approve of any other content the website may contain.


[References]
[1]
والخاتم عليه اسم الله، عن أنس (كان رسول الله – ﷺ – إذا دخل الخلاء وضع خاتمه) رواه أبو داود
[al-Bināyah, 1/745, DKI]

ويدخل فيه كل ما كان فيه اسم الله تعالى من القرطاس والدراهم إذا كان فيه اسم الله تعالى، بل إذا كان منقوشا فيه الحروف ينبغي لمن دخل الخلاء أن يضعه قبل دخول الخلاء، لأن الحروف مادة كلامه وأسمائه تعالى، فلها أيضا شرف وعظمة، وكذلك عند الجماع والاستنجاء وغير ذلك من الحالات
[Badhl al-Majhud, 1/229, Dar al-Basha’ir]

وفيه دليل على وجوب تنحية المستنجي اسم الله واسم رسوله والقران كذا قاله الطيبي. قال الأبهري: ويعم الرسل. وقال ابن حجر: استفيد منه أنه يندب لمريد التبرز أن ينحي كل ما عليه معظم من اسم الله تعالى أو نبي أو ملك فإن خالف كره اه. وهو الموافق لمذهبنا
[Mirqāt al-Mafātih, 1/378, Dar al-Fikr]

قوله (وضع خاتمه) لأنه مكتوب عليه محمد رسول الله
[Hashiyah al-Sindhi ala Ibn Mājah, 1/129, Dar al-Jeel]

وقد استدل به على أن من دخل الخلاء لا يحمل ذكر الله، ويعظم اسم الله عن مكان القاذورات في معنى الخاتم الدينار والدرهم والورق الذي فيه اسم الله تعالى
[Sharh Abi Dawood, Ibn Raslan , 1/360, Dār al-Falah]

[2]
وكراهة ذكر الله في الخلاء، روي عن ابن عباس هكذا، وهو قول عطاء ومجاهد والشعبي وعكرمة، وبه قال أصحابنا وهو الاحتياط بتركها لاسم الله تعالى واحتراما له
[al-Bināyah, 1/745, DKI]

ويكره الدخول للخلاء ومعه شيء مكتوب الخ. لما روى أبو داود والترمذي عن أنس قال: كان رسول الله ﷺ إذا دخل الخلاء نزع خاتمه أي لأن نقشه محمد رسول الله قال الطيبي: فيه دليل على وجوب تنحية المستنجي اسم الله تعالى واسم رسوله والقران اه وقال الأبهري وكذا سائر الرسل اه وقال ابن حجر استفيد منه أنه يندب لمريد التبرز أن ينحى كل ما عليه معظم من اسم الله تعالى أو نبي أو ملك فإن خالف كره لترك التعظيم اه وهو الموافق لمذهبنا كما في شرح المشكاة قال بعض الحذاق ومنه يعلم كراهة استعمال نحو ابريق في خلاء مكتوب عليه شيء من ذلك اه
[Hashiyah al-Tahtāwi ala l’ Maraqi Al-Falah, 1/54, DKI]