Question(s):
If one is old and unable to get water etc, are they allowed to do tayammum?

Answer(s):

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In the case where an elderly person is unable to perform Wudhu independently, the following rulings will apply:
a) They must seek assistance from others to perform Wudhu.
b) If there is no one to assist at all, then they may perform Tayammum. [1]

And Allah Ta’āla Knows Best.
Mufti Mubasshir Ahmed
20 Rabi al-Awwal / 27 October 2021

Concurred by: Abdullah Desai | Annas Shah
Approved by: Mufti Tahir Wadee| Mufti Yusuf Ilolvi

Note: This fatwa is only to be viewed with the question asked. In the event of presenting this to a third party, please ensure it is coupled with the original question, as well as the references below for Islamic Scholars.


DISCLAIMER: The views and opinions expressed in this answer belong only to: the author, any concurring Ulama’ and the senior approving Muftis – they do not in any way represent or reflect the views of any institutions to which he may be affiliated.

Arguments and ideas propounded in this answer are based on the juristic interpretations and reasoning of the author. Given that contemporary issues and their interpretations are subjective in nature, another Mufti may reach different conclusions to the one expressed by the author. Whilst every effort has been taken to ensure total accuracy and soundness from a Shari’ah perspective, the author is open to any correction or juristic guidance. In the event of any juristic shortcomings, the author will retract any or all of the conclusions expressed within this answer.

The Shari’ah ruling given herein is based specifically on the scenario in question.  The author bears no responsibility towards any party that acts or does not act on this answer and is exempted from any and all forms of loss or damage.  This answer may not be used as evidence in any court of law without prior written consent from the author.  Consideration is only given and is restricted to the specific links provided, the author does not endorse nor approve of any other content the website may contain.


[References]
[1]
فإن كان لا يستضر بالماء ولكنه للمرض عاجز عن التحرك للوضوء فظاهر المذهب أنه إن وجد من يستعين به في الوضوء لا يجوز له التيمم وإن لم يجد من يعينه في الوضوء فحينئذ يتيمم لتحقق عجزه عن الوضوء
[Al-Mabsut, 1/253, DKI]

ولو كان مريضا لا يضره استعمال الماء لكنه عاجز عن الاستعمال بنفسه وليس له خادم ولا مال يستأجر به أجيرا فيعينه على الوضوء أجزأه التيمم، سواء كان في المفازة؛ أو في المصر، وهو ظاهر المذهب؛ لأن العجز متحقق، والقدرة موهومة فوجد شرط الجواز
[Al-Bada’i al-Sana’i, 1/320, DKI]

وإن كان المريض بحال لا يضره استعمال الماء أصلا إلا أنه عجز عن استعماله بحكم المرض فهذا على وجهين: الأول: أن لا يجد أحدا يوضئه، وفي هذا الوجه يجوز له التيمم في ظاهر مذهب أصحابنا
[Muhit al-Burhāni, 1/312, Idāratul Qur’ān]

أو لم يقدر على استعماله بنفسه ولو يجد من يؤضئه، فإن وجد من يوضئه ففي ظاهر المذهب لا يتيمم لأنه قادر
[Tabyin al-Haqa’iq, 1/118, DKI]

قال: (قوله ولو كان يجد الماء إلا أنه مريض يخاف إن استعمل الماء اشتد مرضه)… أو كان لا يجد من يوضئه ولا يقدر بنفسه، فإن وجد خادما له أو ما يستأجر به أجيرا أو عنده من لو استعان به أعانه فعلى ظاهر المذهب لا يتيمم لأنه قادر
[Fath al-Qadir, 1/127, Rashidiyyah]

أو كان لا يجد من يوضئه ولا يقدر بنفسه اتفاقا، وإن وجد خادما كعبده وولده وأجيره لا يجزيه التيمم اتفاقا كما نقله في المحيط، وإن وجد غير خادمه من لو استعان به أعانه ولو زوجته فظاهر المذهب أنه لا يتيمم من غير خلاف بين أبي حنيفة وصاحبيه كما يفيده كلام المبسوط والبدائع وغيرهما
[Al-Bahr al-Ra’iq, 1/245, DKI]

والثالث من لا يضره شيء من ذلك ولكن لا يقدر على الفعل بنفسه فحاله لا يخلو إما أن يجد من يوضئه أولا فإن لم يجد جاز له التيمم إجماعا ولو في المصر على ظاهر المذهب
[Hashiyah al-Tahtawi ala ‘l Maraqi Al-Falah, 115, DKI]

قال: (أو لمرض) يشتد أو يمتد بغلبة ظن أو قول حاذق مسلم ولو بتحرك، أو لم يجد من يوضيه، فإن وجد – ولو بأجرة مثل – وله ذلك لا يتيمم في ظاهر المذهب كما في البحر
[Al-Durr al-Mukhtar, 2/79-80, Farfur]

قال: (قوله أو لم يجد) أي أو كان لا يخاف الاشتداد ولا الامتداد، لكنه لا يقدر بنفسه ولم يجد من يوضئه (قوله كما في البحر) حاصل ما فيه أنه إن وجد خادما: أي من تلزمه طاعته كعبده وولده وأجيره لا يتيمم اتفاقا، وإن وجد غيره ممن لو استعان به أعانه ولو زوجته فظاهر المذهب أنه لا يتيمم أيضا بلا خلاف
[Raddul Muhtar, 2/80-81, Farfur]

یا خود وضو یا غسل کرنے سے معزور ہے اور کوئی دوسرا آدمی وضو اور غسل کرانے والا موجود نہیں، تو ایسا شخص تیمم کرسکتا ہے۔
[Aap ke Masail Aur unka hall, 3/127, Maktabah Ludhyanwi]

یا اس کے پاس کوئی ایسا شخص ہو کہ اگر اس سے مدد لے گا تو وہ مدد کرے گا تو ظاہر مذہب کے بموجب تیممنہ کرے، اس لۓ کے وہ پانی پر قادر ہے
[Umdatul Fiqh, 1/237, Zawwar Academy]