Question(s):
Will there be Janazah Salah for one who takes their own life?

Answer(s):
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Committing suicide is a major sin in Islam. Nonetheless, for the one who commits suicide, there will still be an Islamic shrouding and burial. [1]

As for Nabi ﷺ not performing Janazah Salah for such an individual (as recorded in Sunan al-Nasa’i etc), Mawlana Khalil Ahmed Saharanpuri states in his commentary of Badhl Al-Majhūd: “Nabi ﷺ’s leaving of the (Janazah) Salah was (an act of) withholding his blessed self & he didn’t forbid others from it. Thus, due to this, it is appropriate for senior Imams & authorities (Tr: ‘Ulama etc) to avoid performing Salah upon them (those who commit this act). As for others, they can perform Salah upon such people, so the communal obligation (Fardh Kifāyah) is fulfilled. This (approach) is supported by the Hadith recorded by Nasa’i with the following wording; (Nabi ﷺ stated): ‘As for me, I will not pray over him’. [2]

And Allah Ta’āla Knows Best.
(Mufti) Mubasshir Talha – May Allah pardon him

Approved by:
Mufti Tahir Wadee | Mufti Yusuf Ilolvi

Note: This fatwa is only to be viewed with the question asked. In the event of presenting this to a third party, please ensure it is coupled with the original question, as well as the references below for Islamic Scholars.


Reference(s):

[1]
(وقاتل نفسه) عمدا لا لشدة وجع (يغسل ويصلى عليه) عند أبي حنيفة ومحمد وهو الأصح عندي لأنه مؤمن مذنب. وقال أبو يوسف لا يصلى عليه… وإن كان خطأ أو لوجع يصلى عليه اتفاقا وقاتل نفسه أعظم وزرا وإثما من قاتل غيره۔
[Marāqi al-Falāh, 1/223, DKI]

قوله (لأنه مؤمن مذنب): فصار كغيره من أصحاب الكبائر
[Hāshiyah al-Tahtāwi, 602, DKI]

ويصلي على قاتل نفسه خلافا لأبي يوسف
[Multaqa al-Abhur, 281, DKI]

قال: (وإن غسلوا قاتل نفسه يغسل ويصلى عليه لا على قاتل أحد أبويه) زجرا له
[Durar al-Hukkam li Mulla Khusro, 1/163, Ihya’ al-Kutub]

قوله: (قاتل نفسه يغسل ويصلى عليه) المراد قاتلها عمدا وهذا ما قاله بعض المشايخ حاكيا فيه خلافا بين أبي يوسف وصاحبيه عندهما يصلى عليه لا عند أبي يوسف كما في الفتح وبقولهما أفتى الحلواني وهو الأصح…وقيدنا بالعمد لأنه لو قتلها خطأ، فإنه يغسل ويصلى عليه اتفاقا وقاتل نفسه أعظم وزرا وإثما من قاتل غيره كما في البحر.
[Hāshiyah al-Shurunbulāli Ala Durar, 1/63, Ihya’ al-Kutub]

قال: (ومن قتل نفسه ولو عمدا يغسل ويصلى عليه) به يفتى وإن كان أعظم وزرا من قاتل غيره
[Al-Durr al-Mukhtār, 2/211, HM Saeed]

(قوله: (به يفتى) لأنه فاسق غير ساع في الأرض بالفساد، وإن كان باغيا على نفسه كسائر فساق المسلمين زيلعي….قال في البحر: فقد اختلف التصحيح، لكن تأيد الثاني بالحديث. اهـ
[Radd al-Muhtār, 2/221, HM Saeed]

خود كشي كسي طریقہ پر ہو حرام اور کبیرہ گناہ ہے، تاہم خود کشی کرنے والا مسلمان کو بھی شرعی طریقہ پر غسل دے کر کفن پہنایا جاۓ اور نماز جنازہ پڑھ کر مسلم قبرستان میں ہی دفن کیا جاۓ بالغ ہو یا نابالغ غسل کفن نماز جنازہ دفن سب شرعی طور پر لازم ہے۔
[Fatāwa Mahmūdiyyah, 8/626, Jāmiah Fāruqiyyah]

This is also mentioned in:

  • Ahsan al-Fatāwa by Mufti Rashid Ahmed Ludhyānwi, 4/206
  • Mahmūd al-Fatāwa by Mufti Ahmed Khanpūri, 3/269
  • Fatāwa Qāsmiyyah by Mufti Shabbir Ahmed Qāsmi, 9/717 & endorsed by Mufti Salman Mansūrpuri.

[2]
أقول: قد يقال: لا دلالة في الحديث على ذلك لأنه ليس فيه سوى «أنه لم يصل عليه» فالظاهر أنه امتنع زجرا لغيره عن مثل هذا الفعل كما امتنع عن الصلاة على المديون، ولا يلزم من ذلك عدم صلاة أحد عليه من الصحابة؛ إذ لا مساواة بين صلاته وصلاة غيره… ثم رأيت في شرح المنية بحثا كذلك، وأيضا فالتعليل بأنه لا توبة له مشكل على قواعد أهل السنة والجماعة لإطلاق النصوص في قبول توبة العاصي، بل التوبة من الكفر مقبولة قطعا وهو أعظم وزرا، ولعل المراد ما إذا تاب حالة اليأس….ثم اعلم أن هذا كله فيمن قتل نفسه عمدا، أما لو كان خطأ فإنه يصلى عليه بلا خلاف كما صرح به في الكفاية وغيرها وسيأتي عده مع الشهداء
[Radd al-Muhtār, 2/221, HM Saeed]

قلت: إنما ترك الصلاة عليه رسول الله – ﷺ – ينفسه الشريفة، ولم ينه الناس عنها، فبهذا ينبغي أن لا يصلي عليه كبار الأئمة والمقتدون من الناس، وأما غيرهم فيصلون عليه لئلا يضيع الفرضى الكفائي، ويؤيد ذلك ما عند النسائي بلفظ: «أما أنا فلا أصلي عليه»، ويدل على الصلاة على الفاسق حديث: «صلوا على من قال: لا إله إلا الله
[Al-Badhl al-Majhūd, 10/468, Dar al-Basha’ir]


DISCLAIMER: The views and opinions expressed in this answer belong only to: the author, any concurring Ulama’ and the senior approving Muftis – they do not in any way represent or reflect the views of any institutions to which he may be affiliated.

Arguments and ideas propounded in this answer are based on the juristic interpretations and reasoning of the author. Given that contemporary issues and their interpretations are subjective in nature, other Muftis may reach different conclusions to the one expressed by the author. Whilst every effort has been taken to ensure total accuracy and soundness from a Shari’ah perspective, the author is open to any correction or juristic guidance. In the event of any juristic shortcomings, the author will retract any or all of the conclusions expressed within this answer.

The Shari’ah ruling given herein is based specifically on the scenario in question. The author bears no responsibility towards any party that acts or does not act on this answer and is exempted from any and all forms of loss or damage. This answer may not be used as evidence in any court of law without prior written consent from the author. Consideration is only given and is restricted to the specific links provided, the author does not endorse nor approve of any other content the website may contain.