Question(s):
Is it permissible to write novels?

Answer(s):
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is permissible to write novels and other literature, which may prove beneficial, provided that the following conditions are met [1]:
1) The contents are in conformity with Sharī’ah and Islāmic etiquettes. [2]
2) There is no deception therein. Thus, if the novel is based on a true story, none of the facts should be misrepresented. [3] [4]
3) It does not promote vulgarity or immorality of any sort. [5]

And Allah Ta’āla Knows Best.
(Mufti) Mubasshir Talha – May Allah pardon him

Approved by:
Mufti Tahir Wadee | Mufti Yusuf Ilolvi

Note: This fatwa is only to be viewed with the question asked. In the event of presenting this to a third party, please ensure it is coupled with the original question, as well as the references below for Islamic Scholars.


[References]
[1]
وحديث (حدثوا عن بني إسرائيل) يفيد حل سماع الأعاجيب والغرائب من كل ما لا يتيقن كذبه بقصد الفرجة لا الحجة بل وما يتيقن كذبه لكن بقصد ضرب الأمثال والمواعظ وتعليم نحو الشجاعة على ألسنة ادميين أو حيوانات ذكره ابن حجر
[Al-Durr al-Mukhtār ma’a Raddul Muhtār – Haskafi (d.1088ah), 6/405, HM Saeed]

اخلاقی، اصلاحی اور سبق آموز کہانیاں پڑھنا جائز ہے
[Aap ke Masa’il aur unka Hall – Mawlana Yusuf Ludhyanwi (d.1421ah), 8/502, Maktabah Ludhyanwi Jadeed]

خلاف واقعہ بات کو جھوٹ کہتے ہیں، اور ناول میں مفروضہ افراد پر مشتمل کہانیاں ہوتی ہیں جن کا حقیقت سے کوئی تعلق نہیں ہوتا، بایں وجہ کذب کی وعید ناول پر صادق نہیں آتی۔ تاہم ناول لکھنے یا پڑھنے سے متعلق علماء نے چند شرائط ذکر کیے ہیں ان کا لحاظ رکھنا ضروری ہے؛
۱) ناول کو صرف اس نیت سے پڑھا جاۓ کہ ادب میں کمال پختگی حاصل ہوجاۓ۔
۲) ناول عبرت آمیز اور نصیحت خیز ہو۔
۳) ناول فحش کلام پر مشتمل نہ ہو اور نہ مخرب اخلاق ہو۔
۴) اگر اس میں کسی واقعہ کا تعلق حقیقت سے ہوجاۓ تو اس میں کمی بیشی نہ کی جاۓ۔
۵) عشق ومعاشقہ والے مضامین نہ ہوں کہ جن میں شہوتيں بے قابو ہو جاتی ہیں۔
[Fatawa Darululoom Zakariyya’, 8/286, Zamzam]

اگر یہ مفروضہ کہانیاں عبرت آموز اور نصیحت خیز ہوں، صالح مقاصد کی حامل ہوں اور تعمیری ہوں تو نہ صرف جائز بلکہ بہتر ہیں
[Halal wa Haram – Mawlana Khalid Saifullah (b.1376ah), 234, Zamzam]

[2]
الشريعة المصطفوية السمحة البيضاء لا تمنع البيضاء الارتفاقات والمصالح التي فطرت عليها الطبيعة البشرية ولا ترتضى الرهبانية والتبتل، بل تقتضى المدنية والمعاشرة الصالحة. نعم! تمنع الغلو في المسليات والإنهماك فيها بحيث يلهى عن الضروريات الدينية أو المعاشية، ومن المعلوم أن من الحاجات المفطور عليها الإنسان تمرين البدن وترويح القلب وتفريحه ساعة فساعة
[Ahkām al-Qur’ān – Mawlana Ashraf Ali al-Thanawi (d.1362ah), 3/194]

ولهو فيه فائدة مقصودة ولو يرد الشرع بتحريمه وليس فيه مفسدة دينية، واشتغل به على غرض صحيح لتحصيل الفائدة المطلوبة لا بقصد التلهى جائز
[Ahkām al-Qur’ān – Mawlana Ashraf Ali al-Thanawi (d.1362ah), 3/201]

[3]
من غشنا فليس منا
[Sahih Muslim, 101]

آية المنافق ثالث: إذا حدث كذب، وإذا وعد أخلف، وإذا اؤتمن خان
[Sahih Bukhari, 33]

الكذب، الإخبار عن الأمر على خلاف ما هو عليه عمدا أو سهوا…. الكذب عدم مطابقة الواقع والصدق مطابقته
[Umdah al-Qāri – Ayni (d.), 2/146, Dar Ihya’ Al-Turath]

[4]
قوله (لكن بقصد ضرب الأمثال إلخ)…وأما عندنا فسيأتي في الفروع عن المجتبى أن القصص المكروه أن يحدث الناس بما ليس له أصل معروف من أحاديث الأولين أو يزيد أو ينقص ليزين به قصصه إلخ فهل يقال عندنا بجوازه إذا قصد به ضرب الأمثال ونحوها يحرر
[Raddul Muhtār – Ibn ‘Abideen (d.1252ah), 6/405, HM Saeed]

اگر اس میں کسی واقعہ کا تعلق حقیقت سے ہوجاۓ تو اس میں کمی بیشی نہ کی جاۓ۔
[Fatawa Darululoom Zakariyya’, 8/286, Zamzam]

[5]
ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات هللا وهللا رءوف بالعباد
[Surah al-Luqman, Verse 6]

دلت الآية على حرمة مطالعة الكتب المشتملة على الأباطيل المسماة في عرفنا بالناول
[Ahkām al-Qur’ān – Mawlana Ashraf Ali al-Thanawi (d.1362ah), 3/1]

اس زمانہ میں بیشتر نوجوان فحش ناول یا جرائم پیشہ لوگوں کے حالات پر مشتمل قصے یا فحش اشعار دیکھنے کے عادی ہیں یہ سب چیزیں اسی قسم کے “لہو حرام” میں داخل ہیں۔
[Ma’ariful Qur’ān – Mufti Shafi’ Uthmāni (d.1396ah), 7/23, Maktabah DU Karachi]

لیکن اگر ان کا مقصد سفلی جذبات کو برانگیختہ کرنا اور اباحیت اور اخلاقی انار کو کی پیدا کرنا ہو تو ظاہر ہے کہ سخت گناہ اور ناجئز ہے
[Halal wa Haram – Mawlana Khalid Saifullah (b.1376ah), 234, Zamzam]

۳) ناول فحش کلام پر مشتمل نہ ہو اور نہ مخرب اخلاق ہو۔
۵) عشق ومعاشقہ والے مضامین نہ ہوں کہ جن میں شہوتيں بے قابو ہو جاتی ہیں۔

[Fatawa Darululoom Zakariyya’, 8/286, Zamzam]


DISCLAIMER: The views and opinions expressed in this answer belong only to: the author, any concurring Ulama’ and the senior approving Muftis – they do not in any way represent or reflect the views of any institutions to which he may be affiliated.

Arguments and ideas propounded in this answer are based on the juristic interpretations and reasoning of the author. Given that contemporary issues and their interpretations are subjective in nature, other Muftis may reach different conclusions to the one expressed by the author. Whilst every effort has been taken to ensure total accuracy and soundness from a Shari’ah perspective, the author is open to any correction or juristic guidance. In the event of any juristic shortcomings, the author will retract any or all of the conclusions expressed within this answer.

The Shari’ah ruling given herein is based specifically on the scenario in question. The author bears no responsibility towards any party that acts or does not act on this answer and is exempted from any and all forms of loss or damage. This answer may not be used as evidence in any court of law without prior written consent from the author. Consideration is only given and is restricted to the specific links provided, the author does not endorse nor approve of any other content the website may contain.