Question(s):
If a person is bleeding inside his mouth and swallows the blood, will the fast break?

Answer(s):

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

With regards to bleeding in one’s mouth – if one swallows this blood – there are three possible scenarios:
1. The saliva overpowers the blood – this may be identified by a yellowish/whiteish colour
Ruling: The fast will not be broken. [1]

2. The saliva and blood are equal – this may be identified by a reddish colour
Ruling: The fast will be broken, but there will be no kaffarah. [1]

3. The blood overpowers the saliva – this may be identified by a reddish colour
Ruling: The fast will be broken, but there will be no kaffarah. [1]

Finally, regardless of which scenario applies, if one can taste the blood, caution dictates that one repeats the fast. [2]

And Allah Ta’āla Knows Best.
[Mufti] Mubasshir Talha
1 Ramadhān 1442 / 13 April 2021

Concurred by: Annas Shah
Approved by: Mufti Tahir Wadee| Mufti Yusuf Ilolvi

Note: This fatwa is only to be viewed with the question asked. In the event of presenting this to a third party, please ensure it is coupled with the original question, as well as the references below for Islamic Scholars.


DISCLAIMER: The views and opinions expressed in this answer belong only to: the author, any concurring Ulama’ and the senior approving Muftis – they do not in any way represent or reflect the views of any institutions to which he may be affiliated.

Arguments and ideas propounded in this answer are based on the juristic interpretations and reasoning of the author. Given that contemporary issues and their interpretations are subjective in nature, another Mufti may reach different conclusions to the one expressed by the author. Whilst every effort has been taken to ensure total accuracy and soundness from a Shari’ah perspective, the author is open to any correction or juristic guidance. In the event of any juristic shortcomings, the author will retract any or all of the conclusions expressed within this answer.

The Shari’ah ruling given herein is based specifically on the scenario in question.  The author bears no responsibility towards any party that acts or does not act on this answer and is exempted from any and all forms of loss or damage.  This answer may not be used as evidence in any court of law without prior written consent from the author.  Consideration is only given and is restricted to the specific links provided, the author does not endorse nor approve of any other content the website may contain.


[References]
[1]
The majority of the jurists agree that only the majority concept will apply as detailed in the scenarios above. There is no reference to taste in majority of the statements of the jurists.
ولو خرج من اسنانه دم دخل حلقه او ابتلعه، إن كانت الغلبة للدم يفسد صومه وعليه القضاء ولا كفارة، وإن كانت الغلبة للبزاق فلا شيئ عليه، وإن كانا سواء القياس أن لا يفسد صومه، وفي الإستحسان يفسد احتياطا
[Sharh Mukhtasar al-Tahāwi lil Isbijābi (d.535 AH), Waraqah: 127, Side: Alif, Faydullah Effendi]

الدم خرج من بين أسنانه وابتلعه إن كان الغلبة لا يفسد، وإن غلب الدم أو استويا فسد

[Jawāmi’ al-Fiqh lil Attābi (d.586 AH), Waraqah: 32, Side: Baa, Faydullah Effendi]

الدم إذا خرج من الأسنان ودخل حلق الصائم فعلى ثلاثة وجه إن كانت الغلبة للبزاق أو للدم أو كان سواء، ففي الأول لا يضره، وفي الثاني يفسد صومه ولا يلزمه الكفارة، وفي الثلاث يجب ان يكون المسئلة على القياس والاستحسان، كما في الطهارة فيلزمه القضاء…وفي فتاوى شيخ الإسلام المختار أن عليه الغسل وقضاء الصوم
[Khazānatul Fatāwa li Muhammad Ibn Abi Bakr al-Kirmāni (d.665 AH), Waraqah: 22, Side: Alif, Noor Uthmāniyyah]

من الطحاوي: لو خرج من أسنانه دم إن غلب على البزاق أفسده وإلا لا
[Khizānatul Akmal, Yusuf Ibn Ali al-Jurjāni (d.522 AH), 1/324, DKI]

من المنتقى: أما لو كان في الفم (أي البزاق) فابتلعه لم يفطره
[Khizānatul Akmal, Yusuf Ibn Ali al-Jurjāni (d.522 AH),  1/314, DKI]


الدم إذا خرج من الأسنان ودخل الحلق والرجل صائم، فإن كان الغلبة للبزاق لا يضره. وإن كان الدم غالبا يلزمه القضاء دون الكفارة…وإن كان استويا يجب أن تكون المسئلة على القياس والاستحسان، على قياس الطهارة فيلزمه القضاء استحسانا
[Al-Fatāwa al-Kubrā li Sadr al-Shahid (d.536AH) AKA Tajnīs al-Wāqi’at li Najm al-Dīn Yusuf Ibn Ahmed Al-Khāsi, Waraqah: 55, Side: Alif, Faydullah Effendi]

الدم خرج من الإنسان ودخل الحلق، إن كانت الغلبة للبزاق لا يفسد صومه، لأنه للغالب حكم الكلّ، وإن كانت الغلبة للدم يفسد صومه لما ذكرنا، وإن كان على السواء يلزمه القضاء استجسانا ترجحا للسواء احتياط
[Al-Fatāwa al-Walwālijiyyah, ‘Abdul Rashid al-Walwāliji (d.post 540 AH), 1/217, Qadeemi Kutub Khāna]

ولو خرج من بين أسنانه دم فدخل حلقه أو ابتلعه فإن كانت الغلبة للدم فسد صومه وعليه القضاء ولا كفارة عليه…وإن كانا سواء فالقياس أن لا يفسد، وفي الاستحسان يفسد احتياطا. وإن كانت للبزاق الغلبة فلا شيء عليه[Al-Bada’I al-Sana’I, al-Kāsāni (d.587AH), 2/618, DKI]

الدم إذا خرج من الاسنان ودخل حلق الصائم، إن كانت الغلبة للبزاق لا يضره، وإن كانت الغلبة للدم يفسد صومه، وإن كانا سواء أيضا استحسانا
[Khulāsatul Fatāwa, Tahir al-Bukhāri (d.post600AH), 1/254, Maktabah al-Rashīdiyyah]


وفي الواقعات أيضا: الدم إذا خرج من الأسنان ودخل الحلق، إن كانت الغلبة للبزاق لا يفسد صومه وإن كانت الغلبة للدم فسد صومه، وإن كان على السواء فسد صومه احتياطا، ولا كفارة إذا كانت الغلبة للدم، أو كانا على السواء، لأنه لا كفارة في الدم الخالص في ظاهر الرواية، فهذا أولى
[Muhit al-Burhāni, Ibn Māzah (d.616AH), 3/350, Idāratul Qur’ān]

قالوا: علامة كون الدم غالبا أو مساويا أن يكون أحمر، وعلامة كونه مغلوبا أن يكون أصفر
[Al-Bahr al-Ra’iq, Ibn Nujåym (d.970AH), 1/69, DKI]

إذا خرج الدم من بين أسنانه، والبزاق غالب فابتلعه ولم يجد طعمه لا يفسد صومه. وإن كانت الغلبة للدم فسد صومه، وإن استويا فسد احتياطا
[al-Shurunbulāliyyah ala’ l’Durar al-Hukkām, al-Shurunbulāli (d.1069AH), 2/20, Maktabah ulul-Albāb Zāhidan]

 قال: (أو خرج الدم من بين أسنانه ودخل حلقه) يعني ولم يصل إلى جوفه، أما إذا وصل فإن غلب الدم أو تساويا فسد وإلا لا…وهو ما عليه الأكثر وسيجيء
[al-Durr al-Mukhtār, al-Haskafi (d.1088 AH), 2/396, HM Saeed]


قوله: (هو ما عليه الأكثر) أي ما ذكر من التفصيل بين ما إذا غلب الدم أو تساويا أو غلب البصاق هو ما عليه أكثر المشايخ
[Raddul Muhtār, Ibn ‘Abideen (d.1252 AH), 2/396, HM Saeed]


[2]
Nonetheless, Imām Qadhi Khān (d.592AH) and ‘Allamah Kardari (d.827AH) have mentioned in the scenario where saliva doesn’t overpower, generally the fast doesn’t break, but this is only if there is no taste found. Accordingly, based on the statements of Mufti Abdurraheem Lājpuri (d.1422AH) and Mufti Rashid Ahmed Ludhyānwi (d.1422AH), if any taste of the blood is found in the mouth, it seems appropriate to exercise caution in this regard and repeat the fast. And Allah Knows Best.

وكذا إذا خرج خرج الدم من بين أسنانه والبزاق غالب فابتلعهولم يجد طعمه لا يفسد صومه: وإن كانت الغلبة للدم فسد صومه، وإن استويا فسد احتياطا
[Fatāwa Qadhi Khān, Qadhi Khan (d.592AH), 1/130, Dār al-Fikr]

أو خرج الدم من بين أسنانه والبزاق غالب فابتلعهولم يجد طعمه، وإن غلب الدم أو تساويا فسد
[Fatāwa al-Bazzāziyyah, al-Kardari (d.827AH), 1/65, Maktabah al-Faysal, Deoband]


إلا إذا وجد طعمه بزازية واستحسنه المصنف
[al-Durr al-Mukhtār, al-Haskafi (d.1088 AH), 2/396, HM Saeed]

قال: (قوله: واستحسنه المصنف) أي تبعا لشرح الوهبانية حيث قال فيه وفي البزازية قيد عدم الفساد في صورة غلبة البصاق بما إذا لم يجد طعمه وهو حسن. اه

[Raddul Muhtār, Ibn ‘Abideen (d.1252 AH), 2/396, HM Saeed]

خون قلیل مقدار میں ہو تو تھوک کا غلبہ ہو تو روزہ فاسد نہ ہوگا، ہاں اگر خون کا مزہ حلق میں محسوس ہوگا تو روزہ ٹوٹ جاۓ گا
[Fatāwa Rahīmiyyah, Mufti Abdurraheem Lājpuri (d.1422AH), 7/258, Dār al-Isha’at]

اگر خون مغلوب ہو، یعنی تھوک کا رنگ شرخ کی بجائے زرد ہو تو پیٹ میں جانے سے بھی روزہ نہیں ٹوٹتا، البتہ خون مغلوب ہونے کے باوجود حلق میں اس کا مزہ محسوس ہو تو پیٹ میں جانے سے روز ٹوٹ جائے گا، اسی طرح خون غالب ہو یعنی تھوک سرخ ہو تو پیٹ میں جانے سے روزہ جاتا ہوگا اگرچہ مزہ محسوس نہ ہو جن صورتوں میں روزہ ٹوٹ جاتا ہے ان میں اگر سونے کی حالت میں یا اور کسی عذر سے خون بلا اختیار تو پیٹ میں اتر جاتا ہو تو عدم فساد کے قول کی گنجائش معلوم ہوتی ہے، معہذا بہتر یہ ہے کہ اگرمستقبل قریب میں صحت متوقع ہو تو روزه نہ رکھیں، ، بعد میں قضا کرے، اور اگر روزہ کی حالت میں غیراختیاری طور خون پیٹ میں چلا گیا تو صحت کے بعد  احتیاطا اس روزہ کی قضا کرے

[Ahsanul Fatāwa, Mufti Rashid Ahmed Ludhyānwi (d.1422AH), 4/447-448, HM Saeed]

والأخذ بالاحتياط في باب العبادات واجب
[Fath Al-Qadir, Ibn al-Humām (d.861AH), 10/550, Maktabah Rashīdiyyah]